REISVERSLAG HULPGOEDEREN-TRANSPORT NAAR OEKRAÍNE

Samen met enkele vrijwilligers zijn we vertrokken met een grote vrachtwagen richting Oekraïne, volgeladen met kleding,speelgoed,rolstoelen enz.
De tweedehandsspullen zijn ingezameld via onze stichting, met dank aan tal van grote bedrijven in Nederland.

Voordat het transport richting Oekraine kon rijden waren er heel wat dokumenten en papieren vereist o.a.
GGD gezondheidsverklaringen , douaneformaliteiten, visum.
De reis ging vlekkeloos, op enkele files in Duitsland na. Ze hebben geen problemen aan de grenzen gehad.

Samen hadden ze een tocht voor de boeg van maar liefst 2500 KM naar Krivoy Rog en vervolgens naar Dnipropetrofs'k voor een ontmoeting met de verantwoordelijke van de organisatie "FRIEND CHILDS" onder voorzitterschap van de vrouw van President Kuchma.

Enkele dagen later kwamen ze aan bij hun bestemming in Krivoy Rog en moesten ze wachten op de douane voordat er mocht worden uitgeladen.
De papieren werden bekeken, de verzegeling ging van de vrachtwagen en de inhoud gecontroleerd en uitgeladen.
De goederen werden opgeslagen in een afsluitbare en verzegelde loods.
Daar blijven de goederen ongeveer 3 weken in bewaring tot het Ministerie in Kiëv het licht op groen heeft gezet voor de Hulporganisatie in Oekraïne en kunnen deze met het verdelen van de goederen gaan beginnen.
Doordat Stichting Mendina 2 supervisors heeft in deze regio is er overeengekomen dat niets verdeeld mag worden zonder toestemming van hen en onder begeleiding.
Hierdoor weten we zeker dat hetgeen we gebracht hebben ook aankomt bij de instellingen die wij hebben uitgekozen.

Nadat alles was uitgeladen zijn ze gaan rusten, de reis was lang en vermoeiend geweest, zeker de laatste 1000 Km omdat de wegen in Polen en Oekraïne niet in al te beste staat zijn.

Dank zij de organisatie "Friend Childs" kreeg onze delegatie een tolk ter beschikking zij zou hen begeleiden naar de instellingen die de hulpgoederen mochten ontvangen.
Het is uiteraard teveel om op te noemen maar één ding staat vast, velen leven in erbarmelijke omstandigheden!!!!
Slechte leefomstandigheden in weeshuizen, gehandicapten instellingen,
Om u een kleine indruk te geven plaatsen wij hierbij de foto's.

Overvolle slaapzalen , weinig privacy voor de kinderen, vooroorlogse revalidatiematerialen, slechte hygiënische omstandigheden
Niet alleen in weeshuizen en andere instellingen is er armoede! De meerderheid van de bevolking leeft eveneens in moeilijke omstandigheden, veel werkloosheid, heb je werk verdien je vaak niet meer dan 50 euro per maand, ouderen krijgen een pensioentje van 22 euro. Velen komen hierdoor in moelijkheden en proberen ze op de straat een beetje bij te verdienen door allerhande dingen te verkopen.

Zoals u ziet is er nog veel werk aan de winkel en is er op ruim 2000 kilometer nog heel veel hulp nodig.
Wij willen blijven helpen, door regelmatig hulp te sturen in allerlei vormen, inzamelingsacties, speciale projecten organisteren, financiële hulp ter plaatse voor bijvoorbeeld het inrichten van een slaapzaal, keuken, sanitair.....
Maar alleen kunnen wij dat financieel niet, we hebben uw hulp dringend en hard nodig. Wordt vandaag nog sympathiserend lid van onze stichting.

Natuurlijk gaat ook onze kleding inzamelingsactie gewoon door.
Heeft u goede kleding, speelgoed e.d. neem dan gerust contact met ons op of neem het mee naar de bijeenkomsten.

Wat we tevens kunnen gebruiken is veel revalidatiemateriaal. Er zijn veel gehandicapten die op plankjes door de straten rijden deze mensen hebben een rolstoel nodig. Kijk zelf maar eens naar de volgende trieste beelden.

Tijdens een bezoek aan Krivoy Rog werden we uitgenodigd voor een interview op de regionale TV. Samen met Lydia en Jean ( vrijwilligers van Stichting Mendina) en Tatiana (Tolk) en de gehele cameraploeg zijn ze naar een instelling geweest en werd er in het Engels een interview afgelegd over hun missie in deze regio.

Al met al een goede en geslaagde missie, we hopen in de toekomst nog meer van deze transporten mogelijk te maken in samenwerking met U. Want zonder uw hulp staan wij machteloos.

Als dank heeft onze stichting een onderscheiding in ontvangst mogen nemen voor de geboden hulptransporten aan de regio Krivo Rog - Dnipropetrofs'k