ROLSTOEL ACTIE VOOR DE BINNENLANDEN VAN TUNESIË

Stichting Mendina heeft naar Tunesië meer dan250 rolstoelen gebracht in de afgelopen maanden.
Voordat de rolstoelen op transport gingen zijn ze eerst door onze vrijwilligers nagekeken en schoongemaakt.
In November was het dan zover, de eerste vrachtwagen werd volgeladen en vertrok naar de binnenlanden van Tunesië.
In Tunesië is de vraag naar rolstoelen erg groot omdat deze daar bijna niet te krijgen zijn, zeker niet als je minderbedeeld bent.
Velen zie je dan ook op de grond rondkruipen op handen en voeten of komen ze hun huis niet meer uit.

Wij van Stichting Mendina hebben deze noodkreet gehoord en willen daar iets aan doen samen met de Stichting Tunesië Communicaties.
Onze vrijwilligers hebben stad en land afgebeld naar bedrijven die rolstoelen verdelen in Nederland en hebben we via enkele goede relaties meer dan 250 goede rolstoelen gekregen.
Rolstoelen die hier in feite zijn "afgeschreven" maar uiteindelijk bijna nog in nieuwstaat zijn ( het zijn wat verouderde modellen die de mensen hier niet meer willen).
Vaak komen deze rolstoelen op de vuilnishoop terecht. Gelukkig hebben wij er veel kunnen redden en inmiddels overgebracht naar de binnenlanden van Tunesië.
Bij aankomst van de rolstoelen worden ze in elkaar gezet door o.a. dhr. Saïd Abdel Rrazzak uit Souse. ( foto 1,2 )

foto 1 foto 2

Dan wordt er gekeken wie er in de regio een invalidekaart bezit en dringend een rolstoel nodig heeft.
Zo kwamen we terecht bij een 11 jarig meisje die een rolstoel kreeg aangeboden (foto3)
Daarna gingen we naar Ouodanine op bezoek bij een ouder vrouw. Zij was intens gelukkig en eigenlijk best wel een beetje overrompeld.
Ze had nooit kunnen dromen dat ze op haar leeftijd nog een rolstoel zou krijgen. (foto 4)

foto 3 foto 4 foto 5

Alles word genoteerd, ieder stoel heeft een nummer en kunnen we zodoende opvragen waar alle stoelen zijn gebleven.
Dhr. Saïd Abdel Razzak houd voor ons een soort boekhouding bij en noteerd alle gegevens.
(foto 5)

Toen we door een plaatsje in Tunesié reden met onze gids en tolk kwamen we een man tegen op straat die op handen en voeten rondkroop.
Uiteraard zijn we onmiddelijk gestopt en hebben hem gevraagt of hij ook in aanmerking zou willen komen voor een rolstoel uit Nederland.
Dezelfde dag hebben we een rolstoel uit de magazijn gehaald en naar hem toegebracht en hebben we daarna nog gezellig een drankje genoten in een plaatselijke winkel/cafe. ( foto 6 en 7 )
Ook hebben we hen allen een zak met goede tweedehands kleding gegeven die we eveneens hadden meegestuurd uit Nederland.

foto 6 foto 7 foto 8

U ziet dat er nog veel mensen leven in armoede, mensen die het niet zo goed hebben als wij in het westen.
Laten deze transporten niet de laatste zijn. Geef om uw medemensen in nood.
Als het u goed gaat , laat een andere die het niet zo goed heeft mee genieten van uw "rijkdom"
Wie geeft zal uiteindelijk beloond worden in vele opzichten, dat blijkt wel uit de talrijke ervaringen van mensen die in het verleden veel hebben gegeven om medemensen in nood.
Wat hebben we toch veel warme woorden en knuffels mogen ontvangen, een blij gezicht, een stralende moeder en kind enz.....
Stichting Mendina Foundations heeft een getuigschrift mogen ontvangen voor de hulptransporten die al zijn gerealiseerd.
( foto 8)

Help ons helpen, samen staan we sterk .

Met dank aan :
Mevr.E.Bruens, Dhr.G.Huiting, Mevr.L.Vangenechten, Dhr. Abrahams, Dhr Abdel Razzak, Mevr.Severins, en alle bedrijven die onze actie's hebben gesteund!